NELPON

Nelpon yaiku komunikasi rong arah antarane wong siji karo wong sijine kang ana panggonan kang beda. Telpon iku kalebu salah sawijining sarana komunikasi kang nduweni kagunan penting kanggo kauripane manungsa. Sarana iku bisa digunakake kanggo sarana ngirit wektu lan jarak.
 
v  Kang prelu digatekake nalika Nelpon, yaiku:

1.      Migunakake kode panggilan”Halo”ana ing wiwitan nelpon utawa bisa uga kanthi ngucapake salam, kaya Assalamualaikum, sugeng enjing, dalu, lsp.
2.      Ngandhakake identitasmu kanthi cetha nalika nelpon
3.      Nakokake identitase wong kang lagi koajak guneman/omongan ana telpon
4.      Ngandhakake keperluanmu nelpon kanthi singkat lan cetha
5.      Migunakake basa kang apik lan uga kowe bisa nitipake pesen umpama wong kang kogoleki ora ana kanthi singkat lan cetha

v  Kang prelu digatekake nalika nampa telpon, yaiku:

1.      Nyambut kanthi salam utawa mbales salam saka wong kang nelpon
2.      Sebutna identitasmu kanthi cetha
3.      Takonana kaperluane nelppon kanthi basa kang apik lan sopan
4.      Nutup telpon kanthi salam lan matur nuwun

KEHIDUPAN PENDIDIKAN KESENIAN KESUSASTRAAN DAN SOSIAL DI KERAJAAN-KERAJAAN ISLAM DI BERBAGAI DAERAH



1.      Perkembangan Pendidikan
Pada masa kejayaan Islam yang berkembang adalah pondok pesantren. Ponpes pertama ada di pulau Jawa dan Madura. Di Minangkabau ponpes disebut surau dan di Aceh disebut dayah.
Menurut Babad Demak, ponpes pertama kali didirikan oleh Raden Patah (Sunan Ampel) pada masa pemerintahan Prabu Kertawijaya dari Majapahit. Sistem yang dikembangkan diponpes masih tradisional yaitubsantri berbagai daerah berkumpul dengan teman-teman di pondok milik kyai/guru ngaji. Materi yang diajarkan antara lain: tafsir, fikih, bahasa arab, adab dan qiro’ah.
2.      Kesenian
a.       Kaligrafi
Disebut juga seni menulis arab indah. kaligrafi menjadi ciri khas seni Islam, dan biasanya kesenian ini dikembangkan dipondok pesantren atau madrasah.
b.      Seni Pahat
Seni pahat tidak sepesat masa sebelumnya karena dalam Islam ada larangan membuat gambar/patung makhluk hidup. Seni pahat pada masa Islam terbatas hanya pada seni ukir hias saja yang pola-polanya terdiri atas pola daun-daunan, bunga-bungaan dan bukit-bukit karang. Bilamana seseorang ingin membuat ukiran makhlik hidup biasanya gambarnya disamarkan dengan bunga atau dedaunan seperti gambar kera yang disamarkan dengan pola daun-daunan seperti relief pada Masjid Mantingan Jepara.
3.      Kesusastraan
a.       Hikayat, adalah cerita kuno, sejarah, roman.
Contohnya: hikayat si miskin dan si kaya, hikayat raja-raja Pasai, Hikayat Jauhat Manikam, dll.
b.      Suluk, adalah kitab-kitab yang membentangkan tasawuf.
Ex. suluk sukarewa, suluk wujil, suluk syair perahu, dll.
c.       Babad, adalah cerita sejarah namun lebih banyak berupa cerita daripada uraian sejarahnya.
Ex. Babad tanah Jawi dan Babad Giyanti.

E. SISTEM DAN STRUKTUR SOSIAL MASYARAKAT DI KERAJAAN-KERAJAAN BERCORAK ISLAM DI BERBAGAI DAERAH

TUGAS KELAS X DAN XI



 TUGAS KELAS X

  1. Menurut jenisnya, paragraf bisa dibagi menjadi 5. Sebutkan dan jelaskan!
  2. Buatlah paragraf eksposisi dalam bentuk naskah berita sederhana!
  3. Apa yang dimaksud dengan 1) Tembung garba, 2) Tembung saroja dan 3) Tembung yogyaswara, berilah masing-masing contoh!
  4. Apa yang kalian ketahui tentang cerita cekak (cerkak)!
  5. Carilah cerita cekak (cerkak) dan buatlah sinopsisnya!
  6.  Apa yang kalian ketahui tentang aksara Jawa!
  7. Apa yang kalian ketahui tentang Undha usuk basa Jawa!
  8. Apa yang kalian ketahui tentang puisi/geguritan!
  9. Buatlah sebuah geguritan yang bertema pendidikan!
  10. Salinlah menggunakan huruf Jawa!

Urip lestari tumrap wong Jawa dudu urip langgeng ing alam donya. Wong Jawa tansah ngugemi pangerten lamun urip ing alam donya kuwi kaya dene mung mampir ngombe. Urip ing alam donya mung saderma nglakoni apa sing wus ditemtokake dening Sing Maha Kuwasa. Urip lestari kanggo wong Jawa ditegesi kanthi laku urip kang tansah ngudi tentreming batin, karyenak tyasing sesama, kang kabehe mau bakal dadi sangu kanggo laku ing jaman kalanggengan.
(jawaban menggunakan bahasa Jawa)

TUGAS  KELAS XI
  1. Apa yang kamu ketahui tentang wawancara!
  2. Apa yang kalian ketahui tentang kegiatan musyawarah!
  3. Menurut kalimat utamanya paragraf bisa dibedakan menjadi 3. Sebutkan dan jelaskan!
  4. Apa yang kalian ketahui tentang undha usuk basa Jawa!
  5. Buatlah dialog antara orang tua dan anak (anak menggunakan bahasa Jawa krama alus dan orang tua ngoko)!
  6. Apa yang kalian ketahui tentang parikan dan wangsalan berilah contoh!
  7. Apa yang kalian ketahui tentang nembang campursari!
  8. Apa yang kalian ketahui tentang macapat!
  9. Apa yang kalian ketahui tentang, 1) Rurabasa, 2) Kereta Basa dan 3) Tembung Entar, berilah masing-masing contoh!
  10. Salinlah menggunakan huruf Jawa!
Bima ngrumangsani yen urip ing alam donya kuwi mung sakuntara, mula dheweke kudu ngisi uripe kuwi kanthi kasampurnan. Saka pituduhe pandhita Durna. Bima kudu nggoleki banyu panguripan sing dumunung ing guwa Sigrangga, ing ereng-erenging gunung Candradimukalan ing Samodra Kidul. Kanyata ing telung panggonan kuwi ora ana sing aran banyu panguripan. Ing panggonan kuwi malah Bima nemoni saakehing rerindhu, bebaya lan alangan.
(jawaban menggunakan bahasa Jawa)

ULANGAN UMUM SEMESTER GASAL KELAS XII MA/SMA TAHUN PELAJARAN 2013/2014



YAYASAN PENDIDIKAN ISLAM (YPI)
ULANGAN UMUM SEMESTER GASAL MADRASAH ALIYAH
TAHUN PELAJARAN 2013/2014
Mata Pelajaran            : Bahasa Jawa                                      Hari/tanggal    : Ahad, 1 Desember 2013
Kelas                           : XII (rolas)                                         Waktu             : 10.45 – 12.00 WIB
I.      Wenehana tandha ping (x) ing aksara a, b, c, d, utawa e ing jawaban kang paling bener!


1.      Wong Jawa ilang Jawane” tegese ...
a.         Wong tuwa kelairane Jawa, anake kelairan jaban Jawa
b.         Anak sing ora ngakoni menawa leluhure asli saka Jawa Tengah
c.         Wong Jawa nanging ora ngerti unggah-ungguh lan tata krama Basa Jawa
d.        Wong kang isin nindakake unggah-ungguh Basa Jawa amerga wedi yen salah
e.         Wong sing nduwe kerabat saka keraton Jogja utawa Surakarta
2.      ”Ibu tuku endhok sekilo, gulane seprapat.” Ukara iki menawa disalin nganggo basa krama ...
a.       Ibu tumbas tigan sekilo, gendhise seprapat.
b.      Ibu mundhut tigan sekilo, gendhise setunggal prapat.
c.       Ibu mundhut tigan setunggal kilo, gendhisipun saprasekawan.
d.      Ibu tumbas tigan setunggal kilo, gendhise saprasekawan.
e.       Ibu ngasta tigan sekilo, gendhisipun saprasekawan.


3.      Seandainya RA Kartini memilih prilaku kaum wanita bangsanya saat ini, pasti beliau akan menangis. Yen diowahi dadi basa krama dadi ...
a.       Sakintenipun RA Kartini andeleng tumindakipun kaum wanita bangsanipun wekdal punika, temtu panjenenganipun badhe muwun.
b.      Sakintenipun RA Kartini mirsani tumindakipun kaum wanita bangsanipun wekdal punika, temtu panjenenganipun badhe nangis
c.       Sakintenipun RA Kartini mirsani tumindakipun kaum wanita bangsanipun wekdal punika, temtu panjenenganipun ajeng nangis.
d.      Sakintenipun RA Kartini mirsani tumindakipun kaum wanita bangsanipun wekdal punika, temtu panjenenganipun badhe muwun.
e.       Sakintenipun RA Kartini ndelok tumindakipun kaum wanita bangsanipun wekdal punika, temtu piyambakipun badhe muwun.

ULANGAN UMUM SEMESTER GASAL KELAS XI MA/SMA Th PELAJARAN 2013/2014



YAYASAN PENDIDIKAN ISLAM (YPI)
ULANGAN UMUM SEMESTER GASAL MADRASAH ALIYAH
TAHUN PELAJARAN 2013/2014
Mata Pelajaran            : Bahasa Jawa                                       Hari/tanggal    : Ahad, 1 Desember 2013
Kelas                           : XI (sebelas)                                       Waktu             : 10.45 – 12.00 WIB
I.      Wenehana tandha ping (x) ing aksara a, b, c, d, utawa e ing jawaban kang paling bener!


1.    Khotbah iku salah sawijining micara ana ing sangarepe wong akeh kang handuweni tujuan …


a.       Menehi sesuluh marang pamiarsa
b.      Menehi tanggapan marang pamiarsa
c.       Nglatih kawanenan kanggo para pamiarsa
d.      Minangka profesi
e.       Menehi kawruh lan nasehat marang wong kang ngrungokake


2.    Pidhato kang cak-cakane pamicara migunakake cengkorongan bakune rembug, diarani migunakake methode ...


a.       Cara naskah
b.      Cara apalan
c.       Cara ekstemporan
d.      Cara spontanitas
e.       Cara campuran


3.    Para rawuh ingkang dipunmulyakaken dening Allah SWT, mangga sami ngonjukaken puji syukur dhumateng ngarsanipun Gusti Kang Maha Kuwaos….”
Pethikan ing dhuwur kalebu …. ana ing khotbah. Isian kang trep kanggo ceceg-ceceg yaiku...


a.       Pambuka
b.      Kesimpulan
c.       Surasa
d.      Panutup
e.       Isi


4.    Sedaya puja-puji syukur (1) tercurah (2) di hadapan Gusti Allah Ingkang Maha Agung, awit kita sedaya sampun saged (3) berkumpul ing papan panggenan mriki saperlu angadani (4) pertemuan mudha-mudhi....
Tembung Jawa kang pener kanggo nyalini tembung-tembung Indonesia ing andharan dhuwur yaiku ..
a.       (1) konjuk, (2) ing ngarsanipun, (3) makempal, (4) pepanggihan
b.      (1) konjuk, (2) ing hadapipun, (3) makempal, (4) pepanggihan
c.       (1) konjuk, (2) ing ngarsanipun, (3) ngumpul, (4) patemon
d.      (1) katur, (2) ing wekdal, (3) makempal, (4) patemon
e.       (1) katur, (2) ing ngajengipun, (3) makempal, (4) patemon
5.    Unggah-ungguh, mloka-mlaku, lunggah-lungguh , diarani tembung ...